8.11.10

Roliga böcker. Tråkiga böcker.

Det här är min nya kursbok. Den kostar 766 riksdaler och jag var tvungen att hyperventilera en stund när jag beställt den. 766 kronor! För en bok! En bok som jag egentligen inte ens vill läsa. Ja jädrars.


Det här är däremot boken jag läser för nöjes skull för tillfället. Den kostade 43 kronor och den är helt fantastisk! Jag tycker så uppriktigt synd om alla människor som inte har förmågan att förlora sig själva helt i en bok. Det är bland det absolut bästa jag vet. Att uppslukas så fullständigt i en berättelse att man glömmer tid och rum. Att sugas in i en bok precis som Bastian i "Den oändliga historien" (som för övrigt är en mycket, mycket bra bok)och leva i boken tills den tar slut, den känslan är obeskrivligt underbar.

Och den här boken har allt som jag älskar; kärlek, krig, våldsamma slagsmål, vackra japanska kvinnor från 1800-talet, samurajer, harakiri, bitterljuv förälskelse och ond bråd död. En lättsam (som i enkel att ta till sig, inte som i rolig) historia med ett vackert språk.
Jag är inte särskilt pretentiös när det gäller litteratur. Det kan vara skrivet lite hur som helst, men historien måste vara bra. Historien måste bära mig igenom hela boken och få mig att vilja ha mer.
Jag älskar ju trots allt både Twilightböckerna och "Sagan om isfolket", och författarna till dem är ju inga virtuoser när det gäller språklig estetik, direkt. Men berättelserna har ALLT som jag eftersträvar, och det är tillräckligt.
"Den sista konkubinen" har också det, och som löken på laxen är den otroligt välskriven och vackert formulerad.

Sedan får vi ju inte glömma att långt ifrån alla har den sjukliga fascination för japan och dess historia som jag har, och då kanske den inte alls upplevs som lika förtjusande. Hur som helst, med mina mått mätt, bland det bästa jag läst!

Inga kommentarer: