27.3.10

Hej (dubbel)moralpanik!

Alla har väl vid det här laget hört om "Linnea" som blev våldtagen av en skolkamrat och fick ett helt samhälle emot sig, och jag måste som vanligt vara lite tvärtemot.
Hela dagen har jag med road fascination sett hur grupp efter grupp startas upp på Facebook och hur man i loggarna beskriver det inträffade som helt fasansfullt, imorse på radion ägnade de ett hel program åt hur fruktansvärt det som hänt är, och så vidare, och så vidare. I all oändlighet. Amen.

Ja, det är såklart jättehemskt. Jag tycker synd om Linnea och den andra tjejen som samma kille tydligen också våldtagit. Hon har blivit mycket orättvist behandlad och det är helt sjukt att vuxna människor kan uppföra sig som totala idioter.
Men ärligt talat? Måste hela landet gå i spinn på grund av att en svensk flicka har blivit orättvist behandlad i samband med en våldtäkt?
Varje dag i exempelvis Somalia stenas flickor och kvinnor till döds när de försökt anmäla en våldtäkt. Varje dag. Men det kan vi helt enkelt bortse ifrån för nu är det ju EN svensk flicka som varit tvungen att flytta. Inte en enda sten har kastats på henne. Är en svensk flicka värd så mycket mer i svenskarnas ögon än X antal utländska som går tusen gånger värre öden till mötes?
Tydligen. Det finns inte en enda facebookgrupp på svenska som berör ämnet.
I rest my case.

3 kommentarer:

Västgötskan sa...

Jag förstår hur du menar och håller delvis med. Däremot kan jag förstå att det blir sånt ramaskri i detta fallet. Det är alltid "lättare" att reagera på sånt som händer nära i samhället.

Jennywise sa...

Jag tycker att det är ganska enfaldigt att reagera på saker som händer nära i samhället, enbart beroende på att de är just nära. Givetvis är det så de flesta fungerar, det förstår jag också och det ser man ju prov på hela tiden. Men det gör det ju inte mindre legitimt att ifrågasätta det hela.

Västgötskan sa...

Nej, absolut inte!