2.9.10

Då var första skolveckan avverkad. Den har varit bra, men det har känts som en stor omställning att plötsligt bli pendlerska med busstider att passa och platser att vara på vid en bestämd tid VARJE dag. Jag är ju van vid att jobba ett par-tre dagar i veckan eftersom jag alltid gör mina goa 13timmarspass. Vilket ger mycket ledig tid. Men jag tror att det bara är en vanesak. Igår var jag dock så trött att jag somnade redan vid sjutiden. Men efter 12 timmars sömn var jag så pass pigg att jag, hör och häpna, gav mig ut och sprang klockan sju i morse!

Annars har vi mest traglat igenom kursintroduktioner och dylikt den här veckan. Nästa vecka börjar allvaret! Det ska bli spännande, men det känns inte som att vi har riktig pejl på läget än. Jag antar att även det kommer med tiden.

Måndagen då vi hade introduktionsdag visade sig vara helt överflödigt. Det var studentkåren som anordnade den vilket inte stod någonstans innan. Så det gick i stora drag gå ut på att om och om igen få information om var man kunde supa, när och under vilka former samt lyssna på bonnraggarmuzak med texter som "alla som inte dansar är våldtäktsmän" och "jag har en känsla att ikväll kommer alla få ligga". Eftersom jag varken har tid eller lust varken att supa eller lyssna på efterbliven musik (och ligga kan jag göra hemma om jag känner för det) så kunde jag lika gärna stannat hemma och haft det gött en dag till. Fast det var ju svårt att veta innan.

Sammanfattningsvis är jag ändå nöjd med veckan. Det känns bra och omvälvande. Jag bestämde mig redan efter att jag fått Melvin att det var det här jag ville göra. Nu är det svårt att ta in att jag faktiskt är på väg. Jag är så van vid att se fram emot det här och sträva mot det att min hjärna inte riktigt fattar att det har börjat på riktigt nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Efterbliven musik? Det gör mig ledsen när du kopplar ihop barn och vuxna med funktionsnedsättning och påstår att musiken du nämnde på något vis hör ihop med att vara "efterbliven"? Kan tro att du är både ung och ännu obildad och jag hoppas att du inte jobbar inom vården, gör du det så tänk dig för innan du slänger dig med ord som kan såra människor!

Jennywise sa...

Och det gör mig ledsen att du kopplar ihop människor med funktionshinder med ett ord som efterbliven. Men du kanske även referar till dem som idioter? Det skulle nämligen vara precis samma sak.
Jag skulle aldrig komma på tanken att kalla någon med funktionshinder för efterbliven. Det är inte ett ord som man använder inom vården överhuvudtaget just för att det är nedvärderande och kränkande. (Det tycker man att du som enligt egen utsago tydligen är både bildad och livserfaren borde känna till.)Alltså ett ord som passar ypperligt att använda om riktigt dålig musik, precis som att jag lika gärna kunde ha kallat den för idiotisk, men som jag aldrig någonsin skulle sätta i samband med funktionshindrade människor. Det var DU som gjorde den kopplingen, inte jag.

Så tänk dig för (eller läs en bok så att du har någonslags susning om vad du pratar om) innan du slänger dig med påståenden om min lämplighet vad gäller mitt yrke.