8.4.09

Feminism=Kvinnlighet!

Häromdagen hade vi besök av en bekant som genast var tvungen att kommentera det faktum att vår dotter har ett rött rum med hjärtan på väggarna (rummet var tapetserat sådant när vi flyttade in) och anklaga oss för att vara ena jävla könsbevarare.
Ja...?
Jag ser inget fel i att bevara könen. Jag tycker faktiskt inte att jämnställdhet handlar om att klä barnen i unisexfärger eller prompt göra saker på ett sätt som absolut inte genererar några som helst manliga eller kvinnliga tankar.

Jag tycker att kvinnlighet är fint. Kjol är fint. Hjärtan är fina. Rosa är fint.
Jag tycker om att sminka mig och klä mig kvinnligt. För jag är stolt över att vara kvinna! Jag tycker om manliga män och jag tycker att småflickor gärna får klä ut sig till rosa prinsessor. Vill de klä ut sig till byggarbetare eller polis går det precis lika bra det, givetvis.

Vad jag inte tycker om är alla dessa förbaskade "feminister" som prompt ska göra tjejiga saker till något fult och dåligt! Hela tiden ska man tvinga flickor att vara grabbiga- Tjejer SKA leka med bilar, även om de hellre leker med dockor, de SKA ha blå racerbilsrum även om de helst vill ha lila enhörningar på tapeterna, och vad ger det för signaler om inte att manliga attribut är bättre än de kvinnliga?
Snacka om att feministbrudarna som gapar högst lägger krokben för sig själva.

För mig är det precis motsatsen till vad feminism handlar om.
Dessutom känns det otroligt barnsligt alltihop. Så länge män och kvinnor inte har lika villkor på arbetsmarknaden, så länge småflickor gifts bort mot sin vilja och könsstympas, vem orkar bry sig om sådant småtjafs som färger på kläder och val av leksaker?

Det är en himla massa snack, men en väldigt liten verkstad.

Lägg av med tjafset! Lägg av att få flickor att tycka att flickiga saker är något negativt och koncentrera er på det som är viktigt istället!
Lär era tjejer att vara starka och stolta, att ta för sig i skolan och klättra i träd. Att slå den tykna killen som kallar dem hora på käften.

Vill de göra det i rosa klänning så fine, vill de göra det i flanellskjorta och killjeans är det också fine. Vill de leka med dockor- låt dem! Vill de leka med bilar- Låt dem! Men det ena måste väl för bövelen inte utesluta det andra?
Det ena måste väl inte vara sämre än det andra?

För mig handlar feminism om kvinnlighet. Att vara stolt över att man är kvinna.
Jämnställdhet tycker jag är en annan sak. Men det kan vi diskutera en annan dag.

Inga kommentarer: