16.1.09

Lycka versus olycka.

Inatt när jag kommit hem från en mycket trevlig kväll i göteborg och hade svårt att varva ner och somna så låg jag och funderade på mitt liv. Lite djupt sådär om mina bästa minnen, och mina sämsta.
Bästa:

¤Mitt allra första riktigt lyckliga minne är från Rhodos, jag var tre år då fast det vet jag bara för att min mamma talat om det, och jag fick åka med mamma och hennes kompis dit utan lillebror. Jag minns mycket från den veckan men det jag minns starkast är en kväll när vi gick på barrunda. De söp inte eller så (tror jag, haha) men vi träffade kompisar till dem som de kände sedan innan ute på nån bar och jag halvsov i min sulky. Jag minns att jag vaknade till ibland och att det var varmt och mysigt med alla människor som skrattade och hade trevligt och att jag var mycket lycklig.

¤Mitt andra är från sexårsåldern. Pappa väckte mej och min bror tidigt och det var en såndär riktigt klar och kall vinterdag med mycket snö. Pappa bodde i ett torp i falköping då och vi gick långt in i skogen till en liten tjärn som vi åkte skridskor på. Sedan drack vi varm chocklad och åt mackor.

¤Tredje är när jag fick min lillebror Robin. Då var jag sju och det var otroligt spännande med en bebis. Jag minns att fröken skrev på tavlan att Jenny hade fått en lillebror och jag var så stolt.

¤Fjärde är när jag tolv år gammal fick åka med min bästis till spanien en vecka. Hon ringde kvällen innan avresan och frågade om jag kunde följa med och jag trodde aldrig att mamma skulle gå med på det med så kort varsel. Men det gjorde hon och då var jag så glad att det var inte klokt.

¤Femte är från när jag var sexton och kom in som reserv på estetlinjen- Då var jag faktiskt så glad att jag grät.

¤Sjätte är från första gången jag stod på scen. Det var skithäftigt. Då var jag sjutton.

¤Sjunde (och nu börjar det bli klyschigt) är från när jag och Jari precis träffats. Vi hade väl inte pratat om att vara tillsammans men jag ville att det skulle vara så.
En dag när vi satt i hans sunkiga unkarlskök och gjorde pannkakor så ringde det och personen i andra änden frågade vad han gjorde och då svarade han att han stekte pannkakor åt sin flickvän. Lycka och eufori.

¤ Åttonde är mina barn. Jag kan inte välja ett och det låter banalt men alla som har barn vet att det är som det är. De gör mej lyckliga varje dag. Första gången de sprakade inuti mej, första gången jag fick möta deras blickar och lukta på deras huvuden. Första gången de log och alla de andra förstan som man har med dem när de är små. Första gången de skrattade tillsammans bägge två..

Om jag måste välja ett åt dem var så blir Melvins det från första gången han sparkade.
Jag och jari bråkar inte särskilt ofta men den här dagen hade vi gjort det. jag minns inte längre om vad men jag satt iallafall i vardagsrummet och grät.
jari hade gått ut och jag kände mej bara helt olycklig och osäker på allt.
då kände jag tre små buffningar i magen. det var som om han sa åt mej att allt skulle bli bra och att han fanns där med mej.

Lovis är lätt, för med henne gjorde vi ett könsul och jag var så säker på att det var en pojke till, vilket visserligen hade vart underbart det med.
Men jag minns när hon sa att det är en liten tjej att jag blev så förvånad, och så glad att jag skulle få en dotter eftersom jag redan hade en son.

Nä fy va sockrigt det blev nu. Jag fortsätter sen när jag lugnat ner mej. måste visst jobba lite också.

Inga kommentarer: