7.6.10

Vankelmodig.

Hämtat från studera.nu:
"Platserna på en utbildning fördelas i ett första steg efter antalet behöriga sökande i de olika grupperna. I ett andra steg flyttas en tredjedel av platserna som tilldelats grupp II över till grupp I. Detta innebär att det med största sannolikhet kommer att vara enklare att bli antagen till högskolan om du är i direktgruppen, det vill säga grupp I. Det kommer att bli mindre fördelaktigt att konkurrenskomplettera."


Jag är då alltså i grupp II, och om jag fattat det hela rätt så måste jag alltså först "kvala" inne i kompletteringsgruppen, klarar jag det flyttas jag över till direktgruppen och får därefter göra upp om platserna tillsammans med de som redan finns där. Det vill säga två uttagningar istället för en.
Men gött då!
Jag har ju inte ens konkurrenskompletterat! Att det ska bli mindre lönsamt kan jag förstå, men för oss som faktiskt bara inte gått klart gymnasiet och därför läst upp betyg på komvux är det ju rena rama röven, detta. Det allra sunkigaste är att hade jag haft minst 2/3-delar av mitt slutbetyg från komvux hade jag hamnat i direktgruppen från början, men eftersom jag "bara" har hälften av betyget därifrån så blir det inte så. Med facit i hand hade det alltså varit bättre för mig att inte läsa gymnasiet alls. Hur knäppt är inte det då?
Fuck this shit. Jag har känt mig hyfsat hoppfull men nu börjar hoppet bannemej att tryta å det grövsta. Eftersom att det här uttagningssystemet är sprillans nytt för den här terminen finns det inte ens någon som helst statistik att förlita sig på.

Jag får helt enkelt hoppas att inte alltför många är tillräckligt dumma för att söka en treårig högskoleutbildning, med allt vad det innebär ekonomiskt, där man tjänar typ 4000 mer i månaden än vad en outbildad personlig assistent (som moi) gör.
Jag bryr mig inte. Även om jag skulle få sämre lön efter utbildningen så vill jag ändå. Pengar är värdsligt!

Inga kommentarer: