20.5.10

Nu är det galet, galet jobbigt. Jag är inte van vid att stressa men just nu är jag så hyperstressad. Jag vill verkligen hinna färdigt med betyget innan vi åker till Grekland om en vecka. Det vore så GÖTT att kunna åka iväg och veta att man är färdig. Tyvärr innebär det 7 prov,2 hemtentor och två inlämningsuppgifter på 1½ vecka. Jag har lagt upp en plan och upprepar den inuti huvudet i princip dygnet runt:
Måndag: Matteprov, tisdag: plugga inför onsdagens Naturkunskapstenta, onsdag: naturkunskapstenta och plugga inför torsdagens social omsorgstenta, torsdag: omsorgstenta, fredag: mattehandledning, lördag: hemtentor, söndag: inlämningsuppgifter och plugga inför måndagens prov i Människan socialt och kulturellt, måndag: prov, sedan räkna massa matte och göra det SISTA matteprovet, tisdag: etikprov, onsdag: prov 2 i social omsorg och prov i omvårdnad. Måndag... Ja, ni fattar. Jag kan inte sova på kvällen. Jag spänner ihop käkarna och spänner hela kroppen och upprepar ovanstpende som ett stressframkallande mantra. Jag har konstant huvudvärk och ett blodtryck som antagligen överstiger de rekommenderade siffrorna med besked. Jag mår riktigt, riktigt DÅLIGT. I huvudet. Jag har aldrig gjort det förut, som sagt. Jag är nästan alltid lugn, allt löser sig. Allt blir bra.

Emellanåt läser jag lite i John Ajvide Lindqvists nya bok "Lilla stjärna" och det är som om jag vandrat genom en lång och brännhet öken och kommit fram till en oas där jag stoppat ner huvudet i kristallklart och iskallt vatten. Jag kopplar bort en stund, vädrar ur. Utan det skulle jag nog explodera. Han är en rätt fantastisk författare, vilket jag borde sluta tjata om varenda gång han släpper en ny bok.

Men så går det framåt. Det är torsdag nu och mantrat i mitt huvud blir kortare och kortare. Det är som ett tryck över bröstet som successivt släpper och låter mig andas igen. Jag klarade matteprovet jag gjorde i måndags, mot alla odds. Jag klarade naturkunskapsprovet jag skrev igår och är således helt färdig med den kursen. Jag tror att jag klarade provet som jag skrev idag. Jag biter ihop och släpar mig framåt. Snart, snart är jag där. Om en vecka landar vi strax på kreta och då SKA jag vara färdig. Jag SKA kunna lägga det här bakom mig och bara njuta. Känna att jag verkligen gjort mitt allra bästa och förtjänar den här semesterveckan på alla sätt.

Inga kommentarer: