25.10.11

Jag har upptäckt en annan helt fantastiskt bra grej! Det är en app som heter Storytel, och som gör att man kan streama ljudböcker i Ifånen. Fatta vad gött! Nu kan jag lyssna på böcker både när jag åker helvetesbussen till och från Borås och när jag går långprommisar med Sookie. Världens bästa grej. Även om jag tycker att det är extremt svårt att läsa med öronen, men jag antar att det bara är en vanesak.

Jag har just lyssnat klart på "Hundpojken" av Eva Hornung. Den var konstig och bra. Sånt gillar jag.

Romotjka är fyra år och tvingas ta hand om sig själv. Mamman och hennes alkoholiserade pojkvän är försvunna. När maten i lägenheten är slut tar pojken sin tillflykt till Moskvas gator. Där stöter han på en hund, en alfatik, som lever med sin flock av vildhundar i källaren till en fallfärdig kyrka i utkanten av stan.

Romotjka överlever genom att dia tiken som han kallar Mamotjka. Och tack vare värmen från sina nya familjemedlemmar klarar han den kalla ryska vintern. Pojken uppfostras av hundarna och börjar härma deras beteende. Så småningom blir han något av en ledare för hundflocken. Men med tiden uppfylls han av en gnagande känsla av utanförskap, fången mellan två världar är han varken människa eller hund.

En dag upptas en ny pojke i hundgemenskapen. Han hittas dock av myndigheterna och placeras på ett hem för utsatta barn. Romotjka saknar sin förlorade "bror", söker upp honom på barnhemmet och blir själv omhändertagen. De bägge förvildade pojkarna blir snart föremål för ett par läkares stora intresse. Fortsättningen blir dramatisk och slutet tänkvärt och ödesmättat.

"Berättelsen om att leva som hund, väcker frågan vad det är att leva som människa. Detta är en gripande och välskriven bok som dröjer sig kvar. "
Östgöta Correspondenten

"En underbar roman, ett kraftprov ... inte bara oerhört gripande, utan moraliskt och filosofiskt angelägen rakt igenom."
The Guardian

3 kommentarer:

Maria sa...

Kul att du har hittat Storytel, vi önskar mycket nöje med ljudböcker!
/Maria på Storytel

oumberligating sa...

Håller också på att träna mig med att "läsa med öronen", funkar inte alls, hänger upp mig alldeles förmycket på uppläsarens rost, tonfall, läshastighet osv....okej, jag är ju pågång att förvandlas till en Gubbe, så gnälligheten kanske är naturlig, vad vet jag!
Kul och fint skrivet inlägg var det i vilket fall som helst, hittade hit via Västgötebruden...en av mina favoriter sedan flera år tillbaka!
Ha det Bäst!
kram ifrån Oumberlige Peter!

Jennywise sa...

Hej Peter!
Vad roligt att du hittat hit! Jag bloggar ytterst sporadiskt så det är alltid kul med feedback när jag väl får tummen ur och skriver något. Jag har också lätt för att haka upp mig på uppläsaren och måste verkligen koncentrera mig benhårt för att inte sväva iväg och börja tänka på helt andra saker än boken jag lyssnar på. Men skam den som ger sig! Tror man måste traggla sig igenom ett antal böcker innan man kommer in i det. Jag hoppas det iallafall för jag tycker ju att det är en fantastiskt bra uppfinning det här med ljudböcker!