22.7.11

Day 09- Your beliefs

Ja.. Vad tror jag egentligen? Eller snarare, hur mycket utav det jag tror vill jag dela med mig av här?

Låt oss säga såhär, då. Jag har en stark tro som får mig att må bra och göra bra saker tillsammans med bra människor som berikar mitt liv, just här och nu. Jag diskuterade min tro med en cynisk ateist till vän en gång, och han påpekade gång på gång hur besviken jag skulle bli när jag insåg att allt bara blev svart efter döden. Besviken på vad undrade jag då? Det jag tror tror jag här och nu. Kanske visar det sig sedan när jag tassat vidare att jag var helt ute och cyklade, och blir allt svart så lär jag ju knappast bli besviken i vilket fall.. Men det spelar liksom ingen roll så länge det jag tror berikar mitt liv och gör det bra just precis här och nu. Hänger ni med?
Dessutom är det skillnad på att tro och påstå sig veta. Jag är väl medveten om den skillnaden.

Så mycket vill och kan jag säga som att jag tror att det finns massor av saker vi inte vet något om, saker vi bara kan föreställa oss, förmänskliga. Men egentligen inte uppfatta. Jag tror att det folk ser som gudar egentligen bara är ett sätt för oss små människor att omvandla och kunna ta till sig något som egentligen är något helt annat. Något som inte ens går att föreställa sig i våran sinnevärld. Något stort, fantastiskt. Jag tror att naturen runtomkring oss besitter en stor kraft, och att det är viktigt att vi tar vara på och respekterar den kraften. Jag tror att man med hjälp utav ritualer och magi kan använda sin egen kraft till precis vad som helst.
Att den här kroppen vi har bara är ett kärl som rymmer något helt annat en kort stund. Något större, bättre.

Jag tror på reinkarnation. Att vi vandrar på den här planeten i många, många cykler. Jag tror att det finns mål och mening i tiden här, att detta är en del utav en större resa som vi inte kan se just nu.

Jag tror att människorna vi omger oss med finns med oss sedan också. Att dem man står närmast är man sammanlänkad med på något magiskt och makalöst vis.
Jag tror på kärleken. Att den är viktigast av allt, helt grundläggande. Jag tror att kärlek är det närmaste vi kan komma det där andra, stora. Jag tror att det är viktigt att försöka ge kärlek även till sådana som inte förtjänar den. För sin egen skull.
Jag tror att så länge man lyckas känna lycka, glädje och kärlek så är man på rätt väg. Oavsett vad man tror på.

Jag tror väldigt mycket andra saker också, men just nu tror jag framför allt att det räcker såhär. =)

"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"

"To the well-organized mind, death is nothing but the next great adventure."

- J.K. Rowling (Hon är klok, hon.)

Inga kommentarer: