19.7.11

No'poo-Jenny!

Jag har slutat tvätta håret. Har kört no´poo i en vecka nu eftersom mitt hår blir allmänt risigt av schampoo. Har flera bekanta som använder sig utav den här metoden och de har alla fint hår.=) Så jag tänkte att det skadar väl inte att pröva!
Nu den första veckan har jag kört balsam-metoden, men från och med nästa vecka så tänkte jag testa hardcorevarianten och tvätta håret med bikarbonat+äppelcidervinäger. Hittills måste jag säga att jag redan märker att håret mår bättre. Det är inte alls lika torrt och risigt som det brukar vara, utan känns mer friskt och följsamt. Toppen! Kanske till och med jag lyckas med konststycket att bli långhårig tillsist. Kolla in nopoo.se (nej, jag kan fortfarande inte länka och funderar allvarligt på att börja blogga på någon annan sida för det är störigt som attan!) Där finns massor av bra tips och recept på huskurer.

8 kommentarer:

monika sa...

Skulle vilja varna lite för bikarbonatet - mitt hår blev otroligt torrt av det. Jag körde med bara vatten och vinägerskölj i ungefär ett år och det gick bra. Men då använde jag inga stylingprodukter, gör man det behöver man nog åtminstone balsam för att lösa upp det.

Jennywise sa...

Jag testade bikarbonat + vinägerskölj idag och håret blev jätterent och jättelent.=) Men då använde jag bara ytterst lite bikarbonat och spädde med mycket vatten. Men bra att veta att man ska vara försiktig! Får testa detta ett tag och märker jag att håret blir knas så testar jag att ta bort bikarbonatet, helt enkelt. Tack för tipset!

Dennis Molander sa...

Jo, bikarbonat skapar ju tvålämne direkt i håret så fettet som finns där förtvålas. Så det kan bli rätt starkt.

Men har testat med några gånger och visst blir det rent. Det som sabbade mitt hår tror jag var när jag började borta det blött och slutade med ÄCV-sköljen.

Annars har jag kört på ägg + någon droppe eterisk olja i typ 2 år. Bara haft en period nu när jag varit på semester som jag återgått till att sabba hårbotten. Har funkat underbart bra.

Verkar finnas en rätt aktiv grupp på FB om No'poo med.

Lycka till!

Dennis Molander sa...

Glömde prenumerera på ev svar, så får göra det nu (om du inte kan ändra det i inlägget tidigare?

Jennywise sa...

Dennis- Olja och ägg, säger du. Hur ofta behöver du tvätta håret då? Och använder du hela ägget eller bara vitan/gulan?

Det var någon som sa att det är jätteviktigt att använda vinägerskölj varje gång man tvättar med bikarbonat, för att återställa hårbottens Ph-balans. Och det låter ju rimligt. Idag har jag hursomhelst haft en riktigt bra hårdag, efter min första tvätt igår. Känns bra!=)

Tack för tipset om facebooksidan med, ska kolla in den direkt!

Dennis Molander sa...

Nyttjar hela ägget (2st om de är små) med tanke på hur långt håret blivit, annars funkar det bra med bara gulan. Sen den eteriska oljan är mest för doften. Men givetvis kan man välja beroende på om man har andra problem i hårbotten som ev kan mildras med en bra eterisk olja.

Vispar ihop gula och vita med gaffel och försöker peta ur hinnan och strängen. Sen verkar det gå bra att både applicera på torrt hår och låra verka eller i blött hår. Skölja noga efter.

Som det är nu tvättar jag håret typ 2 gånger/veckan, men tränar inget direkt så svettas inte så mkt. Var dock i Dublen förra året och jisses vad håret blev skitigt av föroreningarna i luften, så bor man i nån storstad kanske man behöver tvätta oftare pga avgaser.

Hittadedu den svenska No'poo gruppen?

Jennywise sa...

Tack för tipset! Tror jag ska testa det, men mer som inpackning någon gång då och då. Nej, hittar inte sidan, fast jag sökt på alla möjliga varianter.

Dennis Molander sa...

Hoppas denna länk ska guida dig rätt;

http://facebook.com/home.php?id=225646617477202&sk=group_114864358555429#!/home.php?sk=group_114864358555429&view=info&refid=7