23.9.08

Slackerdag.

Igår hade jag en väldigt stressig, händelserik och tillsist trevlig dag/kväll med resultatet att jag idag kände mej helt dränerad på energi.

Alltså gjorde jag något radikalt som jag normalt sett inte brukar göra eftersom bara tanken på det oftast ger mej dåligt samvete.

Jag stängde av mobiltelefonen, drog ur sladden till hemtelefonen, stängde av datorn och låste dörren.
Isolerade mej totalt från omvärlden med andra ord, och sedan låg jag i soffan hela dagen i pyamas.

För en gångs skull läste mina barn av min sinnesstämning rätt och lät mej faktiskt (nästan) vara.
Jag lät Melvin titta på tv hur mycket han ville, han fick obegränsad tillgång till datorn och vi gick igenom massor av de gamla nintendospelen som finns inlagda på X-boxen.
Fy vilken hemsk mamma jag är! Men idag struntade jag faktiskt fullkomligt i det.

Lovis verkade rätt nöjd med situationen, de senaste veckorna har vi flängt runt som en flock yra höns och hon tyckte nog det var skönt att bara skrota runt hemma och greja med sånt som tiomånaders gillar att greja med (slänga saker i toaletten, äta upp tv-tidningen, leka med pappas cdskivor, dra fram alla skorna i skostället i hallen, tömma skåp och lådor i köket, öva på att klättra upp i soffan, äta saker man hittar under soffan och så vidare).

Istället för att laga mat fick Jari åka ut och jaga pizza, och vi har både druckit cola och ätit glass.
Vidare har vi inte vart ute och fått frisk luft på hela dan, inte klätt på oss eller ätit ordentlig lunch.

Jag har alltså inte gjort någonting idag utan bara varit, och det var helt underbart att bara strunta i alla måsten och allt som ska göras och bara vara i nuet med dom två som betyder allt för mej.

Och vet ni vad det märkligaste är? Att trots att jag rent praktiskt varit en riktig skitmamma idag var det nog bra längesen jag var en sådan bra mamma som idag.
Så många pussar och kramar, så mycket mys och bus som vi hunnit med idag, så mycket tid som annars hade gått åt att städa, laga mat, göra annat men som istället gick åt att se barnen och ta tillvara stunden, har jag sällan.

Det var två mycket lyckliga små troll som gick och lade sej och det ska jag också göra nu.

Och imorgon ska jag sätta på mobilen igen, jag ska duscha och aktivera och rensa upp här, jag ska plugga och träna och gå till öppnis.

Men tack vare den här fina dagen kommer det att kännas mycket lättare.

Inga kommentarer: