22.10.09

Kravallunge.

Häromdagen på Maxi hittade jag några finfina tröjor till Lovsan som de sålde ut för 49 kr stycket. Eftersom hon växer så det knakar och har väldigt ont om dagiströjor för tillfället slog jag till på några stycken. Jag var dock osäker på storleken (Jag HATAR dubbelstorlekar!) så jag tyckte att min väna lilla dotter kunde prova och se vilken storlek som passade bäst.
Hon bara tvärvägrade. Skrek aj aj AJ! och slängde sig på golvet. Tillsist stod ett helt gäng tanter med roade miner och såg på medans min tvååring brottade ner mig. Jag gav upp och tog den större storleken.
Dagen efter tyckte jag att det kunde vara en god idé att inviga en utav de nya tröjorna. Lovis blev helt skogstokig och slet av sig tröjan och slängde den i blöjhinken(!?), hallå! Hon har inte ens fyllt två än men beter sig redan så finskt att man blir mörkrädd. Sedan vägrade hon konsekvent att ta på sig jacka och skor tills jag fick tvinga på henne kläderna under hysteriska tjut.

Jag är inte van vid sådant här, visst har jag hört talas om det men Melvin har aldrig vägrat att ta på sig kläder, varken för inomhus eller utomhusbruk.
Lovis brukar bråka om kläderna nästan jämt. Det ska vara Mao eller Ah-ah-ooh på, annars går hon hellre naken. I nödfall kan det gå bra med andra djurmotiv också, men då får hon ha en väldigt ödmjuk dag. Allt annat får man klä på henne med våld.
Det är ju hur tröttsamt som helst. Krängande barnkroppar spöar lätt skiten ur det mesta i styrkemätningsväg.
Sedan vägrade hon att säga hejdå till mej på dagis utan vände ryggen åt mig och spatserade in med näsan i vädret när jag bad att få en hejdåkram.
En sån bitch!
Jag känner att det väntar många, långa tröttsamma kraftmätningar i framtiden...

1 kommentar:

Västgötskan sa...

Vänta bara till hon blir tonåring... ;-)