29.3.09

Fy skäms!

Igår när jag åkte hem från jobbet var det tänt nästan överallt, särskilt i Vårgårda.
I Alingsås var det lite bättre och på våran gata hade alla släckt på bägge sidor av gatan utom ett enda hus! Heja Odengatan! Nu gillar jag mina grannar ännu mer.

Jag tycker det är riktigt slappt att inte kunna släcka sina lampor en enda liten timme. Att någon skulle ha missat detta spektakel finner jag ganska otroligt eftersom det funnits reklam både på mjölkpaketen, TV och internet.

Givetvis gör det ingen skillnad för miljön med en timme, men det var väl för sjutton gubbar inte det som var meningen heller! Meningen var väl att visa att vi är missnöjda med situationen som den är nu och att det måste göras stora förändringar.
Att inte orka ställa upp på det tycker jag är skit.

Och ett extra stort fyfinger till alla kommuner som vägrade att ställa upp!
Både Alingsås och Vårgårda dissade hela grejen. Skäms på er!

2 kommentarer:

Västgötskan sa...

Jag erkänner att vi inte släckte lampan. Här ute på landet blir det SVART! Inte som i stan när det finns gatubelysning på.

Dessutom tycker jag man kan visa missnöja på bättre sätt! Handla ekologiskt, köra bilar med mijlöbränsle, byta elleverantör till någon som bara använder t.ex. vindkraft osv.

Jennywise sa...

Ute på landet kan man väl få viss dispans.=)

Givetvis ska man göra alla de sakerna också, i den utsträckning det är möjligt. Men det ena måste väl inte utesluta det andra?

Jag tycker att det var ett fint initiativ av världsnaturfonden att dra i gång detta, detta var något som alla kunde vara med på oavsett förutsättningar (alla kanske inte känner att de har råd att handla ekologiskt till exempel)och som krävde minimalt med ansträngning. Så jag tycker det är dåligt att inte fler var med. Som jag förtod det var detta en manifestation riktad mot t. ex multinationella företag, och andra storpampar som slösar onödigt mycket energi. Huruvida jag handlar ekologiskt eller inte (vilket jag alltid gör, kan tilläggas) påverkar inte dem. Och det är hos dem de största förändingarna måste göras.