24.7.09

Härliga typer.

När jag snokade runt på Helgon häromdagen hamnade jag på nån bruds presentation.
Överst stod det att hon studerar till läkare, och om man scrollade ner litegrann hade hon en lista över saker (folk) som hon störde sig på. Däribland unga mammor med motiveringen att man borde skaffa en karriär innan man skaffar ungar.

Som jag nämnt tidigare så förstår jag inte varför en del enkelspåriga människor envisas med att generalisera hej vilt när det gäller kvinnor som skaffar barn tidigt, jag förstå inte varför man per automatik skulle vara dömd till ett liv i misär bara för att man råkat bli på smällen.
Men det var liksom inte det som störde mig i det här fallet, utan att en sådan trångsynt person med en så skev människobild om några år kommer att arbeta med just människor; så vitt jag vet blir människor i alla samhällsskick och livssituationer sjuka.

Trevligt att få en läkare som kommer in och föraktar dig enbart på grund av dina yttre attribut, utan att egentligen veta någonting om vem du är. Även om hon nu förmodligen skulle bete sig professionellt och inte direkt visa det utåt finns det ju något som kallas intuition. Jag är rätt säker på att det skulle kännas obekvämt.

Jag tycker att det är viktigt att alla som arbetar inom vården är ödmjuka och fördomsfria personer.
Men å andra sidan finns det ju rötägg inom alla yrkeskategorier (fast oftast behöver man ju inte placera sin hälsa i deras händer.) Sorgligt, är vad det är.
Hoppas jag aldrig behöver befatta mig med någon som henne i en vårdsituation.

2 kommentarer:

Fetbulan sa...

Fy f-n,man blir bara sur och arg. Det borde vara stenhårda intervjuer på vissa utbildningar (tex läkare). Bara för att man har skitbra betyg behöver man inte vara lämplig. Många söker år efter år och inte kommer in, som säkert har mkt större empati och förståelse för människor. Tragiskt. Kram och trevlig helg

Jennywise sa...

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Det är konstigt att man behöver gå igenom mängder av tester för att arbeta som polis, men ska du arbeta med att vårda människor räcker det med bra betyg!
Trevlig helg till dej också! kram